Linfröbröd

Idag har det varit brödbak. Som de flesta märkt har det blivit väldigt dyrt med bröd. Därför har vi på senaste tiden hållt oss till knäckebröd. Men ibland blir man ju sugen på en saftig limpa. Därför har jag idag bakat Linfröbröd. Superlätta att göra och supergoda!


Här kommer receptet.

2 st limpor

50 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
2 dl krossat linfrö
3 dl rågsikt
ca 9 dl vetemjöl special

Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut med vattnet. Tillsätt salt, olja, linfrö, rågsikt och vetemjöl och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa 50 minuter. Dela degen i två delar och forma till runda bröd eller lägg i bakformar. Pensla med vatten och strö över lite mjöl och krossat linfrö. Låt jäsa 30 min.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, 30-45 minuter. låt svalna under bakduk.

Jag använde en klassisk assistent (bakmaskin) som jag har fått ärva av min kära mor. Den köptes säkert på 70 talet men den håller än! Annars går det ju utmärkt att knåda för hand :)


Ikväll gjorde jag en enkel tomatsoppa som du kan hitta receptet på här.
Till soppan passade linfröbrödet utmärkt med en skiva ost på!

Kommentarer
Postat av: Elna

Så kul med denna blogg :) Ska absolut prova detta recept, är lite trött på mina egna brödrecept. kram kram

2010-03-23 @ 21:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0