Snabba söta bröd


Ibland tycker jag det kan vara skönt att slippa baka med jäst och använda bikarbonat istället. Ofta har man dessa ingredienserna hemma och kan då snabbt slänga ihop en limpa utan jästid. Men jag varnar för att om man ogillar söta bröd ska man nog baka något annat. Men det föll verkligen mig i smaken :)

Det här brödet passar sig bäst men bara lite smör till kaffet, gott gott!

4 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1,5 tsk bikarbonat
1 dl lingonsylt
3/4 dl mörk sirap
1/4 dl honung
1 dl hasselnötter, hackade
1 dl fil
1 tsk salt

Blanda alla ingredienserna i en bunke. Rör om till en smet.

Slå upp i en smord limpform.

Grädda i 175° C i en timme i nedre delen ev ugnen. Kika på brödet efter en halvtimme, täck om det blir för välgräddat.


Kommentarer
Postat av: Ida

Oh i like! gillar såna här typer av söta bröd, blir liksom nästan som en kaka! ett stort plus till dig för att du är så aktiv på bloggen! det ger mig inspiration ( och lite dåligt samvete..)!

2010-06-10 @ 19:54:36
Postat av: Elin

Hehe tack Ida, Tanke ÄR ju att jag ska ge mina vänner inspiration så härligt är det när jag lyckas! Men ha inget dåligt samvete, kom hem till oss om du vill ha hembakat istället ;)

2010-06-10 @ 21:17:16
URL: http://elinlagarmat.blogg.se/
Postat av: Karl

Provade detta men fick inget lyckat resultat....vad gör jag för fel?

2010-06-12 @ 18:19:37
URL: http://largos.blogg.se/
Postat av: Elin

Hehe ja du Karl. Vad var det som inte blev bra då? Eftersom degen inte ska jäsas är det ju svårt att misslyckas...Min limpa blev super :)

2010-06-13 @ 12:19:07
URL: http://elinlagarmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0