Bullar med äppel och mandelmassefyllning

I Julas fick vi en prenumeration på Allt om Mat av Judit. Vilken fantastisk mattidning. Definitivt ett måste i framtiden.
Idag provade jag ett recept på bullar från det senaste numret. Jättegott med fyllningen som var både söt och syrlig!

Till 20 bullar:
25 g jäst
75 g smör
2,5 dl mjölk
0,5 dl strösocker
1 krm salt
6-7 dl vetemjöl

Fyllning:
1 äpple
2 msk strösocker
1 msk pressad lime
1 kanelstång
150 g mandelmassa
50 g smör

1 ägg till pensling
pärlsocker till garnering

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt 27 grader. Häll blandningen över jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt socker, salt och mjöl. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa övertäckt ca 40 min.
Fyllning: Skala, kärna ur och fintärna äpplet. Blanda äppel med socker, lime och kanelstång i en kastrull. Låt puttra ca 5 min, tills äppeltärningarna är mjuka. Låt kallna. Ta upp kanelstången. Riv mandelmassa och blanda med smör och äppelbitar.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela degen i 20 bitar. Rulla till släta bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Gör en djup grop i varje bulle och och lägg i lite fyllning med hjälp av en tesked. Låt bullarna jäsa övertäckta i 20 min. Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla med uppvispat ägg och strö lite pärlsocker på varje bulle. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 min. Låt svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: Judit

Så bullarna blev lyckade? Ser som sagt fram emot smakprov ;)

2010-04-20 @ 21:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0